Právo svobodně podnikat

Autor: Vojtěch Šimíček (ed.)
Nakladatel: Leges
Rok vydání: 2023
Počet stran: 139
ISBN: 978-80-7502-679-8 

V létě letošního roku vyšel v nakladatelství Leges v edici Teoretik sborník s jednotícím tématem práva svobodně podnikat. Na úvod je třeba dodat, že v čl. 26 odst. 1 Listiny základních práv a svobod je právě na ústavní úrovní zakotveno právo na svobodu podnikání, přesněji řečeno právo svobodně podnikat a provozovat tzv. jinou hospodářskou činnosti. Je notorietou, že tuzemský právní řád není pro podnikatelské aktivity na první dobrou přívětivý a neexistuje žádný kompletní seznam povinností podnikatelů, stát zcela na takové aktivity rezignoval. Svoboda podnikání je přitom ze své povahy omezena a publikací doslova rezonují některé mediálně známé případy, zejména elektronická evidence tržeb nebo ubytování ruských občanů podmiňované jejích odmítnutím okupace Krymu, což byly oba výrazné případy řešené Ústavním soudem.

Publikace zahrnuje celkem 8 příspěvků, a to po řadě esej Tomáše Richtera Ochrana demokracie před podnikáním, příspěvek Karla Šimky Právní, faktické a ekonomické souvislosti regulace cen a produkce, a stať Josefa Kotáska Samoregulace reklamy: limity, výzvy a nevyužité šance. V dalším následuje referát Vojtěcha Šimíčka Právo svobodně podnikat a nezadatelnost lidské důstojnosti a úvaha Ladislava Vyhnánka na téma Ústavní soudnictví a přezkum regulace podnikání: Jak mají soudy reagovat na složité empirické otázky? Následují příspěvek Zákaz cenzury jako zásah do svobody podnikání a svobody projevu internetových platforem od Radima Polčáka a publikaci zakončují novopečený ústavní soudce Jan Wintr Svoboda podnikání, zákaz diskriminace a Rusové v hotelu a Libor Dušek a jeho nekrolog za Elektronickou evidencí tržeb.

První a poslední příspěvek v publikaci jsou texty vyvolávající diskuzi, hlavně kritika chybějící skutečné analýzy dopadů a přínosů krátkodeché etapy s elektronickou evidencí tržeb svědčí o celkové nízké koncepční úrovni změn právního řádu a vyhodnocení dopadů legislativy. Ve sborníku ovšem není řešeno jen zdejší právo, ale Radim Polčák zabrousil do amerických právních vod a představuje různé pohledy na svobodu projevu v kontextu provozovatelů sociálních sítí a cenzury příspěvků uživatelů z jejich strany. Zajímavý je příspěvek Josefa Kotáska ohledně reklamy a přípustné politické satiry reprezentované na konkrétních příkladech reklamy německé automobilové půjčovny Sixt. Jak už to u sborníků podobného stylu bývá, snadno v nich zapadnou tematicky zajímavé příspěvky, které by jeden podle souhrnného názvu publikace neočekával.

 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *